Nasze projekty

Program edukacyjny "Mali Wielcy Odkrywcy"

wróć do wszystkich
Wróć

Grupy przedszkolne: "Misie" i "Tygryski" biorą udział w programie "Mali Wielcy Odkrywcy". Zakwalifikowaliśmy się do 450 placówek, które otrzymały pakiety naukowe, w których skład wchodzą scenariusze zajęć oraz inne materiały dydaktyczne i przedmioty niezbędne do przeprowadzenia zajęć.

 

Celem programu "Mali Wielcy Odkrywcy" jest propagowanie edukacji przez zachęcanie dzieci do przeprowadzania doświadczeń. Program ma zainteresować dzieci nauką i wzbudzić w nich chęci do poznawania otaczającego je świata. Zajęcia są pełne eksperymentów, doświadczeń i praktycznych obserwacji. Projekt podzielony jest na trzy moduły. Pierwszy moduł dotyczy poznawania wynalazków takich jak na przykład zegar, koło czy kołowroty oraz ich działania. Drugi moduł dotyczy poznawania kuchennych eksperymentów. Dzieci dowiedzą się między innymi, jak powstaje ciasto, zrobią ciecz nienewtonowską czy balony sensoryczne. Trzeci moduł natomiast dotyczy poznawania powietrza. Dzieci poznają właściwości powietrza oraz możliwości wykorzystania wiatru. Dowiedzą się, jak działają płuca i dlaczego oddech jest ważny.

Moduł 1 - MISIE

W ramach pierwszego modułu wykonaliśmy szereg zadań. Dowiedzieliśmy się wielu rzeczy o zegarach oraz poznaliśmy różne rodzaje zegarów. Sami stworzyliśmy zegar i małe zegary. Poszerzaliśmy swoją wiedzę na tematy związane z kołem. Szukaliśmy rzeczy w kształcie koła, sprawdziliśmy co się toczy a na koniec stworzyliśmy autka z rolek, nakrętek i słomek. 

Moduł 1 - MISIE

Moduł 1 - Tygryski

Dzieci z grupy Tygryski wzięły udział w pierwszym module programu edukacyjnego Mali Wielcy Odkrywcy. Tematem pierwszego dnia był zegar. Wysłuchaliśmy słuchowiska „Wynalazek kołem się toczy”, poznaliśmy różne rodzaje zegarów, dowiedzieliśmy się w jaki sposób dawniej mierzono czas. Każde dziecko stworzyło własny model zegara, a razem skonstruowaliśmy prawdziwy zegar, który wisi teraz w naszej sali. Kolejny dzień poświęcony był kołom. Szukaliśmy w naszym otoczeniu kół. Testowaliśmy, czy różnego rodzaju przedmioty będą się toczyć czy zsuwać po zjeżdżalni. Stworzyliśmy modele samochodów z wykorzystaniem rolek, słomek, plasteliny, patyczków, a następnie sprawdzaliśmy, jak poruszają się po różnych powierzchniach. Następnego dnia stworzyliśmy na dywanie makietę miasta, po którym poruszały się nasze samochody. Projektowaliśmy własne pojazdy, które mogłyby zastąpić samochody i tworzyliśmy ich modele. Tematem czwartego dnia były kołowroty. Obejrzeliśmy film o Ignacym Łukasiewiczu, dowiedzieliśmy się czym jest wiertnica i w jaki sposób działa. Każde dziecko stworzyło własny model kołowrotu z wykorzystaniem rolek, słomek i sznurka. Ostatni dzień poświęcony był kuli. Poznaliśmy różnicę między kołem a kulą. Bawiliśmy się w zabawy zręcznościowe z wykorzystaniem piłek i szklanych kulek, a także lepiliśmy z plasteliny różne kształty i sprawdzaliśmy które się toczą.

Moduł 1 - Tygryski

Moduł 2 - MISIE

Misie zakończyły drugi moduł projektu Mali Wielcy Odkrywcy. Przez cały tydzień wykonywaliśmy szereg bardzo ciekawych zadań. Dzieci były bardzo zaangażowane! W poniedziałek poznawaliśmy właściwości drożdży. Dzieci dowiedziały się dlaczego ciasto drożdżowe rośnie. Przeprowadziliśmy eksperyment z trzema butelkami- pierwsza wypełniona ciepła wodą, cukrem oraz drożdżami, druga wypełniona drożdżami, zimną wodą oraz cukrem, a trzecia ostatnia wypełniona ciepłą wodą i drożdżami. W eksperymencie sprawdzaliśmy, co stanie się z balonami nałożonymi na butelki… jeden balon urósł! 😀 Na zakończenie naszych kuchennych rewolucji przygotowaliśmy pyszne bułeczki, które dzieci zjadły ze smakiem. We wtorek rozwijaliśmy swoją postawę badawczą poprzez poznawanie właściwości mąki. Dowiedzieliśmy się, że istnieją różne rodzaje mąk oraz do czego służą. Obserwowaliśmy mąkę przez lupę, poznaliśmy jej strukturę oraz zapach. Na koniec stworzyliśmy własne „gniotki” z balonów i mąki ☺️☺️☺️ Środa zaczęła się wybuchowo i musująco ponieważ dzieci wykonywały eksperymenty z wykorzystaniem sody i octu 🙂 Zmysłami poznawaliśmy właściwości tych produktów (jak pachnie? jakie jest w dotyku? jak wygląda?). Udało nam się napompować balon bez użycia powietrza oraz stworzyliśmy własny wulkan! ☺️☺️ w czwartek zajęliśmy się kolorami. Wykonywaliśmy różne eksperymenty z barwnikiem spożywczym (barwienie tulipanów) oraz bibułą (barwienie ryżu). Wykonaliśmy tęczę na mleku oraz stworzyliśmy prace super szpiegów z niewidzialnym tuszem (sok z cytryny) 🙂 Sprawdziliśmy również czy potrafimy skurczyć żelki (woda+sól) lub je powiększyć (woda). Na zakończenie pracowitego tygodnia w piątek zajęliśmy się tematem owoców i warzyw. Rozwijaliśmy swoją postawę badawcza poprzez poznawanie ich różnymi zmysłami 😉 Z ryżu, który wczoraj został przez nas zabarwiony bibułą stworzyliśmy prace plastyczne 🥰 A nasze pięknie zabarwione tulipany podarowaliśmy pani Dyrektor

Moduł 2 - MISIE

Moduł 2 - Tygryski

Dzieci z grupy Tygryski wzięły udział w drugim module programu edukacyjnego Mali Wielcy Odkrywcy. Tematem pierwszego dnia było ciasto. Wysłuchaliśmy słuchowiska „Kuchenne eksperymenty”, poznaliśmy właściwości drożdży na podstawie eksperymentu z balonami, tworzyliśmy własne hipotezy na temat jego przebiegu, które rysowaliśmy na karcie eksperymentu. Wykonaliśmy ciasto do zabaw sensorycznych, które badaliśmy za pomocą swoich zmysłów i opisywaliśmy jego właściwości. Kolejny dzień poświęcony był mące. Zajęcia rozpoczęliśmy burzą mózgów-jakie białe produkty znajdują się w kuchni? Porównywaliśmy różne rodzaje mąki (wygląd, zapach, konsystencja). Z mąki ziemniaczanej i wody zrobiliśmy ciecz nienewtonowską, sprawdzaliśmy, czy zachowuje się jak ciecz, czy jak ciało stałe. Różne rodzaje mąki oraz ciepłą i zimną wodę wykorzystaliśmy do zabawy badawczej-jak zachowuje się mąka w wodzie. Następnego dnia zajmowaliśmy się sodą. Poznaliśmy jej właściwości, a także dowiedzieliśmy się jakie ma praktyczne zastosowanie w domu. Przeprowadziliśmy eksperyment „jak napompować balon bez pompki”. Stworzyliśmy także wulkan z sody, sztuczny śnieg i tęczę na mleku. Ostatni dzień poświęcony był owocom i warzywom, które rozpoznawaliśmy z zamkniętymi oczami na podstawie smaku i zapachu. Malowaliśmy obrazki z użyciem niewidzialnego atramentu z cytryny.

Moduł 2 - Tygryski

Moduł 3 - MISIE

Moduł ten dotyczył POWIETRZA 🌬🌬🌬 Przez cały czas trwania projektu dzieci aktywnie rozwijały swoją postawę badawczą. W trakcie tego modułu dzieci poprzez wykorzystanie zmysłów poznawały właściwości powietrza. Przez cały tydzień przeprowadzaliśmy doświadczenia związane z powietrzem. Dzieci poznały możliwości zastosowania wiatru oraz poznały funkcję płuc i dowiedziały się jak ważne jest w naszym życiu powietrze. Dzieci wykonały swój model spadochronu, szalonego kota oraz latawiec. Na zakończenie projektu dzieci otrzymały legitymację Małego Odkrywcy, balony, ołówki oraz podkładki ☺️☺️

Moduł 3 - MISIE

Moduł 3 - Tygryski

Tygryski wzięły udział w trzecim module programu Mali Wielcy Odkrywcy. Tematem pierwszego dnia był opór powietrza. Obejrzeliśmy film edukacyjny „Powietrze”, sprawdzaliśmy, jak zachowuje się kartka upuszczona z wysokości (w różny sposób), badaliśmy czy opór powietrza zawsze przeszkadza-wykonaliśmy spadochron z papierowego ręcznika. Kolejnego dnia poznawaliśmy właściwości powietrza poprzez zabawy badawcze i sensoryczne, wykonaliśmy doświadczenie z workami Bernoulliego oraz eksperyment z zanurzaniem piłeczek w wodzie. Nie zabrakło również ćwiczeń oddechowych z wykorzystaniem piórek i kulek. Motywem przewodnim trzeciego dnia był balon. Przypomnieliśmy sobie w jaki sposób można nadmuchać balon bez użycia pompki (eksperymenty wykonane we wcześniejszych etapach projektu), wykonaliśmy doświadczenie z dmuchaniem balonu nałożonego na butelkę z ciepłą i zimną wodą, sprawdzaliśmy w jaki sposób gorąca woda i powietrze działa na zgniecione piłeczki, badaliśmy jaki kształt ma powietrze, a także zrobiliśmy balonową rakietę. Następny dzień poświęcony był sile oddychania. Sprawdzaliśmy siłę naszego oddechu-stworzyliśmy dmuchajkę, czyli zabawkę oddechową z wykorzystaniem woreczków strunowych, słomek i skrawków papieru. Zrobiliśmy także model płuc, dzięki któremu dowiedzieliśmy się jak działają nasze płuca podczas oddychania. Tematem ostatniego dnia były wiatraki. Przypomnieliśmy sobie w jaki sposób można wykorzystać siłę wiatru, stworzyliśmy żaglówki z nakrętek i testowaliśmy ich działanie za pomocą naszego oddechu, skonstruowaliśmy także własny wiatromierz. Na zakończenie wybraliśmy się na spacer w okolice przedszkola z naszym wiatromierzem i wiatraczkiem, testowaliśmy ich działanie, a także zobaczyliśmy prawdziwy wiatromierz.
W ramach podsumowania projektu dzieci otrzymały legitymacje Małych Wielkich Odkrywców, balony, ołówki i podkładki. Dziękujemy Fundacji PGNiG za wspaniały projekt !

Moduł 3 - Tygryski
DANE

Kontaktowe

Dane adreswowe
ul.Nanicka 22
84-200 Wejherowo

MAPA DOJAZDU

Jak do nas trafić?
MAPA DOJAZDU